Livet med mina hundar -

Länge sedan jag bloggade

Har vart rätt mycket för mig ett tag och jag har mått rätt dåligt stundvis, mest pga stress, så därför har jag varit riktigt kass på att blogga.

Till att börja med är Sprite uppkvalad till hoppklass 2!! :D Han vann hoppklassen i Götene och helgen efter på Elmia kom han 5a i agilitklass och 2a i hoppklass, en pinne i varje klass där :) Så han är kvalad till 2an i hopp och 1 pinne kvar i agility. Dagen efter Elmia gick dock inte alls lika bra, då var vi i Aneby och där diskade jag mig i alla 4 klasserna. I agilityklasserna pga att han sprang förbi kontaktfältshindren av någon konstig anledning. I hoppklasserna var det i första loppet jag som gjorde fel på en Jaakko-sväng så han förstod inte alls, han diskade sig när jag skulle ta om det. I andra hoppklassen gick det åt helvete och jag har nog aldrig varit så förbannad på en tävling innan!! Jag var inte förbannad på mig, på Sprite, på någon/något runt banan, jag var förbannad på domaren! Tänker inte skriva ut namn men är ju inte så svårt att kolla vem det var. Det domaren gjorde var att efter banvandringens slut bestämma sig för att placera en hinderfix inne på banan.  
Röd linje - hundens väg. Grön linje - min planerade väg. Blå linje - vägen jag blev tvungen att ta. Lila ruta - hinderfix.

Som ni ser sitter hinderfixen mitt i min tilltänkta linje, detta upptäckte jag 1 HUND INNAN MIG!! Tydligen hade dom ropat ut det i högtalarna men då var jag antagligen vid tältet och hämtade Sprite så det hörde inte jag, sedan tillhör inte jag den som vill stå och titta på hela banan en kvart innan start utan jag visste hur jag skulle göra så jag värmde upp Sprite på mitt håll och höll enbart koll på vilken hund som var på banan. ca 4 hundar inna mig ställer jag mig och kollar lite extra på den biten av banan jag kände mig mest osäker på (slalomingången), då stod jag så jag inte såg hela banan. När jag sedan går fram för att ställa mig beredd medan hunden före mig går in för start upptäcker jag att det sitter en hinderfix EXAKT där jag skulle springa! hade alltså mindre än 1 minut på mig att avgöra om jag skulle chansa på at tjag skulle lyckas springa runt henne och ändå hinna eller om jag skulle ta samma väg som alla andra gjorde (blå linje). Bestämde mig för att det inte var värt att riskera att krasha in i en funkis så samtidigt som jag tog av Sprite kopplet valde jag att ta den andra vägen trots att jag inte gått den 1 enda gång på banvandringen. Jag hade pga det noll fokus på loppet så även om jag tog mig igenom den biten så klarade jag inte alla hålla ihop senare på banan så Sprite missade ett hinder och vi var diskade. Efter klassens slut letade jag upp domaren för att få svar på hur *** man kan göra så?! Det enda svar jag fick var (ej exakt citat) "jag får göra så!" "upptäckte det efter banvandringen" "nej jag vet att inte alla hörde det" "du kunde sprungit runt henne" ????? och "spelar ingen roll att du blir förbannad" Jag HATAR när vuxna människor talare ner till mig bara för att jag är ung och inte är någon domare!!! Hade det varit en vuxen och/eller domare som råkar ut för samma sak hade denne domaren aldrig sagt så på samma sätt... Visst jag behövde inget resultat i den klassen men ändå! Så sjukt besviken och arg. Borde skrivas en ny regel om att inga hinderfix får ställas in på banan EFTER banvandringen, ska dom tvunget vara där MÅSTE det stå en stol där under banvandringen så man vet om det och kan planera därefter!!! Kommer ha jättesvårt att kunna prata med denne domaren i fortsättningen, om han inte ursäktar sitt dåliga beteende och bemötande mot mig.

Tequila fick inte följa med på tävlingen för hon löpte då så kunde inte sätta henne i en fullpackad bil med 5 hanar..

Martini har börjar simträna för att få upp sin kondis lite, om han inte visar några symptom på att Borelian inte försvunnit kommer han få delta på SM så försöker ge honom så bra förutsättningar som jag möjligt kan på den korta tiden som är kvar. Det roliga med simträningen är att det är i en damm nära där jag bor och eftersom han inte simmar frivilligt så får jag också gå i vattnet och hålla honom kopplad för annars simmar hagn bara upp på land direkt. Men eftersom det är en hel del stenar på botten, både små och stora, så kan man inte gå barfota eller särskilt snabbt. Så foppatofflor på och bikini ifall man snubblar över en sten eller sina egna fötter och faller i. Första gången Martini simmade där, i Fredags, så simmade jag också. Det var jätteskönt utom vissa stråk som var ganska kalla. Så skönt att kunna simträna honom så ofta jag hinner, gratis! Ska ta ett lätt agilitypass med honom snart så jag får känna på honom hur han känns, skulle aldrig starta honom på SM om jag inte tror att han klarar av det, så därför vill jag kolla honom ordentligt innan.


Kommentarer
Postat av: Lotta Uhlen/Johansson

Hej! Jag förstår hur förbannad du blev över den uppkommna situationen på tävlingen med en hinderfix som sitter ivägen..Som du vet så har jag pratat med flera Duktiga Agilityekipage och en som även är utbildad Domare..Du har rätt..Man gör Inte så.Även i mina ögon har den domaren sjunkit till en låg nivå..Kram mamma

2012-05-29 @ 11:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback