Livet med mina hundar -

Sprites första klass 2 lopp

Idag var det agilitytävling i Ulricehamn, klass 2 enbart så var en kort dag. Tävlingen började kl 14.00 så gick först vid halv 8, kändes väldigt skumt. Hade gott om tid att ta det lugnt och göra lite allt möjligt innan jag packade in i bilen och jag och mamma åkte iväg. Ingen av oss är medlemmar i Ulricehamn men vi har varit och vi hjälper gärna till så idag har jag mest byggt bana samt varit hinderfix i 2 klasser, tävlade gjorde jag bara i hopp medium, eftersom Sprite är den ende som tävlar i 2:an. Han gick riktigt bra, lite stora svängar men det har jag inte riktigt hittat någon lösning på än, så det lägger jag inte så mycket fokus på än. Det var en 90 graders ingång åt höger till slalom från en raksträcka som han inte klarade av, han är ju väldigt känslig vid slalom och kan än så länge bara raka ingångar, så det blev 2 vägran på ingången men i övrigt felfritt. Missbedömd lite hur långt jag själv skulle hinna på upploppet så kom lite för långt fram så höll på att krocka med honom inför sista hindret men lyckades låta bli.

Grattis säger vi till klubbkompisen Pia och Midas som vann hopp 2 small! Dom gjorde ett riktigt fint lopp idag :-)

När tävlingen var klar och vi höll på att plocka ihop för dagen ringde Johan min lydnadscoach och hade ett litet pepptalk med mig, jag hade berättat för honom om min dåliga träning med Martini igår så han ville hjälpa mig att få bättre inställning och försöka komma på idéer till hur jag ska träna för att komma dit jag vill. Riktigt skönt att få så personlig hjälp av någon som har erfarenhet av sporten, jag har ju aldrig ens varit och kollat på en lydnadstävling innan.. Så när jag kom hem tog jag med Martini ut på altanen, det regnade riktigt mycket så ville inte gärna gå ut och vi körde ett kort pass med ingångar och stadga i fotposition. Upptäckte att altandörrens fönster var en riktigt bra spegel så var perfekt att träna ingångar där så jag kunde se min egen hållning/kroppsspråk och främst hur Martini placerar sig utan att titta ner. Gick riktigt bra så ska köra vidare på samma sätt så ska det nog lösa sig till slut. Jag måste inse att jag troligen tagit mig vatten över huvudet med att bli "klar" till klass 1 på lite drygt 3 veckor, idag är det exakt 3 veckor kvar.. Så ska inte ha så höga förväntningar på mig själv och älsklingen för då blir jag bara frustrerad och får panik, som igår.

Ska göra te och gosa ner mig framför en film med Tequilabus, lilla fröken vill alltid vara nära matte<3

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej, Hur är det med tequila? var ett tag sedan jag såg något om henne här, tänkte höra hur det gick för dig när du tränade in running moose med henne? Jag har precis börjat med detta och tror att den här tekniken passar min hund. Hur länge körde du på samma höjd innan du sänkte? Hur länge ska man nöta på samma höjd? vill inte sänka för snabbt men heller inte för långsamt :) Har du några andra tips ang träningen så är jag tacksam :)Lycka till på framtida tävlingar!

Maria

2012-07-31 @ 13:43:49
Postat av: Sandra

Hej! Är dålig på att uppdatera min blogg lite nu, har mkr att göra så har vart lite lat de senaste. Tequila mår fint :) Jag har fortfarande ganska mycket träning kvar på hennes RM. Stanna kvar på samma höjd tills hunden kutar iväg och gör rätt även när du är långt bakom eller i sidled, tänk att hunden ska vara jätteduktig på varje stadie innan du sänker. Tips till träningen är att alltid försöka se till att hunden lyckas så ofta som möjligt, och testa olika belöningar och sätt att belöna för att känna efter vad som fungerar bäst på just din hund. Lycka till! :)

2012-08-05 @ 16:09:14
URL: http://sheltiegirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback