Livet med mina hundar -

Premiärtur och trasig släde

Igår byggde jag och pappa en släde, använde skidor och reglar vi hade kvar sen husbygget. Tack pappa för hjälpen! Testade den igår en kort runda och den fungerade jättebra.


Så här blev släden, praktiskt att kunna lägga saker på släden också.

Idag drog vi en längre sträcka, ca 4 km tror jag. Dom var jätteduktiga men blev rätt tungt för dem flera gånger så jag joggade bredvid släden vissa bitar. Vi var tvugna att köra längs med grusade vägar och det gick ju sådär. I hägerkurvorna var det jättehalt och sluttade mycket mot diket så en gång tappade jag släden för att jag halkade och den åkte ner i diket. Tur för mig att hundarna stannar så fort jag ropar stopp, så var till att stanna dem och sedan lyfta upp släden på vägen igen.



Hade planerat att köra på en väg där jag vet att inte så många bilar kör på, men när vi kom dit var den ganska nygrusad med singel så snön var inte tillräckligt tjock för att släta ut den. Fick vända och ta en annan väg. Börjar gå riktigt bra att vända dem nu, jag vänder släden först, går sen fram och tar ledarhundarna i nacklinan och leder dem 180 grader tillbaka och släpper dem sedan för att springa tillbaka till släden lagom för att hoppa på innan dom sträcker upp linan igen, duktiga hundar! När vi bara hade ca 200 m kvar hem lyckades jag träffa en liten j***a sten men som var tillräckligt stor för att den skidspetsen skulle gå av. Förstod då att jag såklart borde sågat ut en träbit som hade samma form som skidan för att skidan skulle klara den påfrestningen bättre. Varför är man bara efterklok?? får se om det går att laga, annars får jag väl offra ett till par skidor och göra rätt med skidspetsarna då.. Suck!

Fick filmat lite också, lite skakigt tyvärr, men går att se ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback