Livet med mina hundar -

Agilitytävling Ulricehamn

Idag var jag ensam iväg med 4 hundar till inoff agilitytävling i Ulricehamn. Man passar ju såklart på att träningstävla dom unga/oerfarna hundarna när man har inoff tävling nära. Tog med mig Martini, Zingo, Sprite och Tequila. Martini var jättebra idag faktiskt, han följde mig bra och fick fina vägar, utom när jag inte riktigt gjorde det jag skulle. Men främst hade han bra fart ända in i mål! Kanske har han fart kvar i sig, tillräckligt för att fightas om placeringar på tävlingar ett tag till. Han vann hoppklassen och kom 2a i agilityklass efter Pia med Movitz (Movitz är vääldigt snabb).

Zingo var med bara för att det är roligt att köra honom. Han gjorde ett jättebra nollat lopp i hoppklass, bra fart och fina vägar, som resulterade i en 2a plats efter en bra mycket snabbare hund. Men vi slog åtminstone Christer med Glenn, som i vanliga fall är mycket snabbare än oss. I agilityklass gick Zingo fel i slalom, slalom är verkligen inte hans starka sida, så då passade jag på att träna lite extra på gungan. Zingo brukar alltid fuska och hoppa av gungan ovanför kontaktfältet så han får väldigt ofta en 5a på gungan, därför fångade jag upp gungan och släppte inte fören han hade gått ända ut. En frivillig diskning är inte så farligt, bra med träning.

Sprite hoppade ramen på däcket som var första hindret och forstatte genom nästa, disk direkt hahaha. Gjorde ingenting för han är han, det är kul ändå. För er som läser detta och inte vet om det så är Sprite blind på höger öga, eller rättare sagt, han har inget högeröga längre. Därför har jag inga höga färväntningar på honom över huvud taget. Om han någon gång blir bra agilityhund så blir han, annars får han springa omkring som han själv vill precis som nu, bara han har kul och får jobba lite. I agilityloppet strulade slalom något extremt så jag lät honom slippa och blev då disk nummer 2. Jag tror att han var så ofokuserad för jag missbedömde tiden jag hade på mig att värma upp så blev för stressigt i starten, hann inte göra dom förberedelser jag brukar för honom. Får jag minnas till nästa tävling.

Tequila behöver en hel del träning till, lite svårt nu med vinter bara och jag är inte med i någon ridhusträningsgrupp så måste boka egen tid för träning, lite krångligt för en lat Sandra. Tequila gjorde samma miss som Sprite på hoppbanan, ramen på däcket och direkt vidare på nästa hinder, inte så konstigt när jag gör inkallning i starten. Hon missade en del hinder längs banan som jag inte tänkte på att vara extra nogrann på, typiskt fel för henne så tycker att jag borde lära mig det snart. Det kommer väl så småningom hoppas jag. Hon hade väldigt fin fart och bra pondus hela banan och slalom gjorde hon galant! Agilityklassen gick jättebra tills vi kom till lite för avancerad handling för henne så hon tog ett hinder baklänges. Men hon gjorde ett jättefint slalom med bakombyte på hindret före och självständig ingång samt att hon gjorde riktigt bra på gungan, båda gångerna man skulle ta den, så var riktigt nöjd med henne trots disken.

På prisutdelning valde jag bara tuggpinnar till mina 3 placeringar, men eftersom alla som deltagit fick ta pris efteråt valde jag 5 till, alla tuggpinnar. Så nu har dom tuggpinnar så det räcker i... hm åtminstone tills imorgon ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback