Livet med mina hundar -

Ny kategori! No Poo

Nu har jag bestämt mig att börja skriva om no poo, förkortning för no schampoo, som jag har kört med till mitt hår i snart 1 år. i korta drag innebär no poo att man slutar använda alla produkter som innehåller sulfater, silikoner, uttorkande alkoholer och vissa mineraler och oljor m.m. Riktigt detaljerad beskrivning hittar man på lockig.se. Eftersom mitt hår mår så underbart mycket bättre nu och mina lockar är väldigt mycket finare och det känns allmänt friskare så tänkte jag även testa köra med no poo i ansiktet. Största anledningen till att jag ville testa detta på ansiktet är att jag har problem med finnar/pormaskar och allmänt ful hy och hoppas att detta ska hjälpa mig få fräsch och fin hy, i god tid innan studentbalen ;-).  Det är lite skillnad på dessa 2 saker men grunden är densamma, inga dåliga ämnen!!

Idag började jag med mina nya vanor så har inte hunnit få något resultat ännu. Jag har haft smink på mig så jag tog lite olivolja på en bomulstuss och tog bort agonsminket. Sedan sköljde jag av ansiktet med ljummet vatten, torkade lite lätt och sedan gnuggade jag in ren honung över hela ansiktet. Viktigt att det är ren honung utan bivax eller annat. Lät honungen sitta kvar någon minut innan jag sköljde av med vatten. Sedan baddade jag med hemmagjord ansiktsvatten, 1 del äppelcidervinäger & 5 delar vatten. När det torkat smörjde jag med mandelolja. Nu är huden mjuk och len och detta kommer jag fortsätta med morgon och kväll. För att bekämpa finnar/pormaskar ska jag testa på några olika kombinationer utan starkare ämnen som "suger ut" smutsen ur porerna. Återkommer när jag testat dem. 

I mitt hår använder jag Eldorados balsam för normalt hår som tvättbalsam, TRESemmé naturals balsam som vårdande balsam och inpackning gör jag av mitt vårdbalsam blandat med flytande honung. Efter tvätten har jag i gelé för stadga till lockarna och då använder jag Eldorados hårgelé, billigt och mycket bra. Just nu håller jag dessutom på med ett emperiment med Ricinolja för att se om det stämmer som vissa säger att håret växer snabbare. Jag masserar in det i hårbotten, tjockt som sirap och ett halv helvete att få in i hårbotten, masserar några minuter, oftast så länge jag orkar med och sedan får det sitta i ca 30-60 min. För att tvätta ur det behövs starkare grejer än mina balsam så därför tar jag enbart efter Ricinoljan Lactacyd i hårbotten för att tvätta rent. Jag mätte en hårslinga för att 1 månad senare kunna mäta och jämföra, skriver direkt när jag gjort det. Emellanåt gör jag även olivoljeinpackning, men nu när jag köpt mandelolja måste jag ju testa det som inpackning också.

Jag färgar mitt hår med henna från Herbique, den kopparröda. Jag har länge hållt på o blekt mitt hår men mitt hår gick till slut av så jag fick välja mellan kort och blondt eller långt och mörkare. Så jag valde att ta tillbaka min "naturliga hårfärg", men blev inte nöjd med resultatet och började förstå hur illa det är med blekning, färgning, intensivtoning och även toning så jag ville inte längre göra det men avskydde min hårfärg så till slut tog jag chansen på henna, och jag ångrar mig inte alls! Vill man ha brunt, rött, brunrött hår så rekomenderar jag absolut henna! Och en fördel till är att det är väldigt vårdande så det är som en inpackning med färg samtidigt. Därför har jag letar efter henna utan färg men har inte hittat någon i butik ännu. Vill använda det som vanlig inpackning för mitt hår älskar det! Till helgen ska jag passa på och göra en ordentlig omgång på både hår och ansikte.

Kommentarer
Postat av: My

Kikar in :) Jätte söta hundar du har :)

2012-02-23 @ 23:27:19
URL: http://my-luxurysoap.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Henna på hunden pratade man ju för några år sedan att det inte alls vara bra. Är det inte samma med håret att de inte var så bra och skonsamt som man trodde?

2012-02-27 @ 16:25:22
Postat av: Sandra

Det har jag ingen aning om, kan hända att man har kommit fram till att det är dåligt för hud, men om det är dåligt för håret har jag då inte märkt. Mitt hår mår jättebra och mår som allra bäst efter en henna färgning.

2012-02-27 @ 18:47:31
URL: http://sheltiegirl.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Detta måste jag testa! Har läst massa om det men tycker det varit svårt att veta vilka produkter man "får" använda. Kan du inte lägga upp en före/ efter bild på ditt hår?? Har mycket torrt hår som lätt blir frissigt, speciellt på vintern. Har du märkt någon skillnad på ditt utväxta hår sen du började med ricinölja? Om det är tunnare eller sämre i kvalitén?

2012-03-19 @ 19:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback