Livet med mina hundar -

Filmerna från Gotland

Nu har Jennie lagt upp filmerna från gotlandstävlingen på youtube så jag tänkte lägga upp alla här och skriva mina egna komenterer till varje film, vad jag själv tror jag gjorde rätt/fel m.m.


Tequila hoppklass 1 medium Lördag. Vi vann denna klassen med 1 sekund snabbare än Jennie och Leroy. Jag är väldigt nöjd med Tequila i detta loppet men inte alls lika nöjd med mig själv, jag är för långsam och visar inte tillräckligt tydligt på 2 ställen. Blindbytet mellan de 2 tunnlarna kunde jag gjort mycket bättre och sista kombinationen innan upploppet kunde absolut blivit mycket tightare, jag fegkör henne för mycket. Visserligen är hon inte så värst gammal och jag tränar inte överdrivet ofta så förhoppningsvis blir det mindre fegkörning snart.


Sprite hoppklass 1 medium Lördag. Jag själv ser mycket mer stabil ut med Sprite, jag springer mer och litar på hunden. Sprite är lite som han är p.g.a att han bara har 1 öga så jag tror att han såg tunnelhållaren som en ingång och att det var därför han sprang ifrån slalom 2 ggr. Annars gick han ritktigt bra och jag var jättenöjd med honom.


Tequila agilityklass 1 medium Lödrag. Vägran på balansen vet jag inte riktigt vad det berodde på, men antagligen så reagerade hon så p.g.a att jag aldrig tränat med tunnel under balansen innan. I slalomet vet jag inte vad som hände, hon kanske kom in fel eller något, hon brukar vara väldigt stabil på slalom. I övrigt har jag väl inget att påpeka riktigt utom att varken jag eller hon hade så värst bra fart.


Sprite agilityklass 1 medium Lördag. Disk på balansuppgången, jahopp, där försvann det loppet. Jag trodde att det inte var någon risk för den missen eftersom han inte "såg" den trodde jag.. Men jag tror att han också påverkades av att det låg en tunnel under balansen och att jag dessutom var lite för långt fram så att jag gav honom fri väg att gå fel. Sprite har 2på2av på nedgången så när han fuskade passade jag såklart på att rätta honom. Gungan höll jag i för den fuskar han också på ibland, inte tränat tillräckligt. Slalom är Sprites största problem så jag var inte förvånad när han sprang förbi. När han sedan tog fel hinder såg jag inte vitsen med att ta resten så tog snabbaste vägen ut bara.


Jag och Ville agilityklass 1 Large Söndag. Johanna hade bestämt sig för att hon inte ville starta i agilityklassen med sin Ville och när jag inte kunde övertala henne att starta så tog jag Ville och körde honom istället. Jag har aldrig kört med honom innan men jag har sett Johanna träna med honom några gånger. Som ni ser följer han med jättesnällt och det var jättekul! Jag hade fått instruktioner att inte ta balansen för att hans kontaktfält inte är klara än, annars gick han ju jättefint. Jättekul att få testa någon annans hund, tror på att man lär sig massor av det, tack igen Johanna! :)


Sprite agilityklass 1 medium Söndag. väldigt nöjd med att han tog ingången på andra tunneln, det är ju en blind ingång och självständig, var lite orolig för det på banvandringen och bestämde mig för att hjälpa honom lite extra och offra min chans att kunna göra blindbyte innan balansen. 5a på nedgången var ingen överaskning. Från långhopp till tunnel börjar han titta på tunnel men viker sedan av mot mig, det måste varit jag som A: inte höll uppe armen åt honom, jag "kastar och flaxar" ganska mycket B: jag svängde iväg för tidigt C: jag gjorde en hastig rörelse som jag själv inte märkte. I vilket falla så ser jag inte på filmen vilket fel jag gjorde eller om det t.o.m var alla 3, läxa till mig, visa tydligt!! I detta loppet hade han istället för bråttom på gungan så han flög av för tidigt, gör om gör rätt. Höll i så att han tydligt skulle gå ända fram och stanna. Att han gick ur slalom är inte ovanligt och eftersom jag redan gjort om flera hinder så struntade jag i det och sprang i mål. 


Tequila agilityklass 1 medium Söndag.  Jag vrider upp mig på tok för sent så hon missar hindret. Självständig och fin tunnelingång. Samma fel som med Sprite fast nu syntes det att jag sprang iväg för tidigt, hon följer mig nästan för bra så jag kan aldrig gå för tidigt om hon inte låst fast på hindret. Gör om gör rätt passade bra in här, när jag tar om långhopp-tunnel rör jag mig mycket bättre och är tydlig mot henne. Gungan gör hon klockrent men sen kommer "flaxhanden" upp igen...  
 

Sprite hoppklass 1 medium Söndag. Han går ur slalom igen, suck. Och har man redan 1 fel blir det lätt fler, eller som nu en disk. Jag tappade fokus efter disken så jag håller inte inhonom ordentligt mellan tunnlarna så när han sätter fokus på fel tunnel gör jag bara inkallning istället för att visa rätt tunnel. Det syns på mig hur likgiltig jag är, inte bra! 

Tyvärr var det ingen som kunde filma Tequilas hopplopp. Jag gjorde en inkallning på de första 2 hindren med henne, men känslig som hon är så sprang hon rakt fram till mig, bredvid tunneln. Gjorde omstart och rättade till misstaget genom att verkligen visa på tunnel och vända upp först när hon var inne i tunnel, suck nybörjarfel igen.. Och såklart gick hon efter omstarten klockrent! Hon nollade och gick riktigt bra dessutom. Det var bara 1 ekipage i klassen som nollade banan, sista startande. Jag var näst sist och visste att om vi bara nollade så hade vi en pinne garanterad. Eftersom jag inte blev filmad vet jag inte vilken tid jag skulle fått men tror att Tequila kan ha varit snabbare, men såklart inte säker.

För att se övriga filmer Jennie lagt upp gå in på hennes youtubekanal colajaakko1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback