Livet med mina hundar -

Ett riktigt uppiggande kontaktfältspass!

Tog med Martini och Tequila för lite kontaktfältsträning, känner att jag måste skärpa mig med alla detaljer men Martini, främst för lagets skull. Vi satsar ju på pallen på SM så Martini och jag måste börja hårdträna! Eftersom Martini har vart sjuk fick han ett kort och enkelt pass. Dagens fokus låg på att han skulle gå/springa några steg för att ställa sig med nosdutt på balansen och ha kvar fokus framåt. Han var jättetaggad eftersom han inte fått göra något alls på ett tag och nu även har fått tillbaka all energi. Han höll bättre fart än valigt så var jättenöjd med honom, även om förhoppningen är att vi ska höja farten mer innan Juni. Jag tog upp honom en liten bit på bommen, släppte honom och lät han gå ner, gjorde han rätt kastade jag godis precis framför honom. Ökade mitt egna avstånd bakåt lite grann hela passet så i slutet stod jag ca 2 meter bakom honom och han gick lika bra ändå, vi har haft problem med att jag måste vara bredvid eller framför. Upptäckte i mitten av passet att jag gav belöning innan jag faktiskt sett att han hade som plan att stå stilla så väntade lite innan belöning därefter, mycket ricktigt gjorde han en halvhalt, när ingen belöning kom gick han av och vände sig 180 grader runt mot mig som för att fråga vart den tog vägen. Gjorde detta ca 2-3 ggr innan han förstod att jag faktiskt ville att han skulle stå still, då gjorde han rätt ungefär 3 av 4 ggr resten av passet. Fortsätter träningen såhär så kan det nog bli riktigt bra till slut, man kan faktiskt lära gamla hundar sitta ;-)

Tequila fick också lite träning, pallade upp ca 35(?) cm under nedgången och körde igång. Hon var jättetaggad och sprang på som ***. När jag testat några olika avstånd m.m. testade jag med hinder före och så att jag hamnade långt efter, inga problem, hon gick rätt ändå. Då hade jag godisskål så visst fick hon lite sug framåt därifrån. Då tog jag bort en kloss och hon gick fortfarande klockrent. I slutet av passet hade hon fortfarande gjort rätt ALLA gånger (utom 1 när hon trillade av) så tog bort en kloss till. Några repitioner på det och en riktigt klockren, då avslutade jag det passet. Jättenöjd med henne verkligen!

Innan agilityn hade jag laggt ut 2 väldigt korta personspår precis bredvid klubben så hundarna fick varsitt spår efteråt. Tequila var först ut, tror att jag hade väldigt mycket för dåligt tålamod idag för hon var inte nått intresserad av att dra iväg utan matte, fick hjälpa/peppa henne en del men som tur vad föll nog poletten ner ca 5 meter inna belöningen så hon gick åtminstone ett yttepyttespår innan belöning. Martini har spårat några gånger innan så han visste vad som väntade, han tyckte visst det har skitskoj för han hade bråttom ut i spåret. Tappade spåret på ett ställe men efter lite velande hittade han igen och körde sedan på stabilt och i bra tempo fram till belöning, vinkeln tog han ochså jättefint.

Tyvärr varken film eller kort idag, jag hade ingen kamera-man med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback