Livet med mina hundar -

agilityidioten

Jag och Emmie kom på en grej när vi pratade om träning över lag och speciellt agility. Hon sa något om Idioten, träningen alltså, och då kom vi på idén att göra Idioten på agilityhinder. Samma sak som på vanliga idioten bara att man ställer upp 5 hopphinder på rad och kör sedan precis som med konerna, 1 hinder tillbaka till noll, 2 hinder tillbaka till noll, 3 hinder tillbaka till noll, ja ni fattar. Gjorde en skitsnygg skiss på Paint *host*

 
Gröna linjen är hunden och röda är föraren. Tyckte detta verkade som en bra grej att ha med på träningspass, i alla fall för mig som har så kass kondis. Tänker att träna som vanligt, sedan göra denna, pausa lite och sedan jogga x lång sträcka innan man promenerar av hundarna. Som jag ser det är det flera bra saker med denna övningen.
1. Man tränar kondition och explosivitet hos både hund och förare
2. Man tränar hunden på att kunna bryta linjen och svänga tillbaka trots att det finns fler hinder framåt.
3. Man tränar framåtsändande och självständighet.
4. Man tränar på sin timing att ge hunden signaler för att svänga tight

Jag  tror att det skulle ge mig mycket att träna mig själv mycket mer samtidigt som jag tränar handling för jag känner ibland (okej ofta) att jag får lägga för mycket energi och fokus på hur jag själv rör mig eller för att jag känner att jag blir trött innan loppet är slut, jag vill att mitt fokus och min energi ska gå till att handla hunden på bästa sätt och hinna fram dit jag måste för att kunna ge rätt handling.

Jag kommer fundera vidare på liknande träningsmoment och vill gärna ha förslag :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback