Livet med mina hundar -

20 cm kvar till backen

Tog med alla 5 hundar (Sprite är i Alingsås) till Herrljunga BHK för promenad och agilityträning för Tequila. Lade ut ett ca 100 m långt spår åt Martini och ett ca 5 m långt godisspår åt Tequila. Hon blir så himla lätt för försiktig så gjorde det extremt enkelt för henne. Gömde de 4 hundarna som inte skulle träna agility bakom boden där hindren står men hjälpte det, knappast! Alla stod och gapade mer eller mindre hela passet men jag är van så gjorde itne mig allt för mycket, tycker synd om förbipasserande m.fl. bara. Började på 30 cm på Tequilas RC, gick toppenbra och kunde direkt lägga mig långt bakom henne = svårast för henne och hon träffade ändå klockrent. Så sänkte till 25 (hon har sprungit på 25 innan) och körde på där 12 repetioner. Hon missade 1 av 12, exakt varför minns jag inte, men gången efter tog hon det jättefint så kan ha varit en stegmiss av henne bara. Pausade efter de 12 och försökte få henne att lugna ner sig ett ögonblick. Satte mig ner så lade hon sig till slut.

Efter pausen sänkte jag till 20 cm och hon gick jättefint även där. Jag låg lite längre fram hela tiden för så lågt har vi inte tränat på innan. Vi körde 10 repetioner och hon missade 2, fortfarande helt godkänt. Där tyckte jag det räckte, vill alltid sluta när hon går som bäst. Kort paus igen och sedan körde vi ovalbana med ett slalom i mitten. Shiiiiit vad hon kan springa när hon vill! Hon kutade på som jag vet inte vad och tog alla hindren på nolltid, även slalom. När hon då fick sin kamptrasa fick hon ett av sina knasryck och började rejsa runt på hela banan, först med flätan i munnen men den tappade hon efter en stund. Gulligaste var att mitt upp i sitt fnatt råkade hon hamna nära slalom så hon sprang in och tog det och sedan fortsatte kuta runt, min lilla toka<3 

Körde på med lite olika slalomingångar och byten på hinder det sista och då gjorde min dåliga kondis sig påmind. Herregud va kass kondis jag har! Men jag hatar att ut och springa enbart så vet inte riktigt hur jag ska göra, för öka min kondis det måste jag.

Tequila tog sitt lilla minispår ganska bra, hon förstod i alla fall att hon fick lov att gå framåt utan att jag var där. Martini gick riktigt bra i början på spåret men tappade bort sig lite i första vinkeln, hittade rätt igen och i andra vinkel vek ahn av ca 3 meter för tidigt så gick paralellt med spåret tills jag upptäckte att vi inte skulle hamna vid hans belöning. Så strax innan belöningen styrde jag honom lite mot spåret och han hittade då rakt på till godispåsen. Ingen aning om ifall jag gör rätt eller inte på spår men har inga tävlingsambitioner för det ändå så spelar inte så stor roll för mig. Det är en rolig grej och bra aktivering för hundarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback