Livet med mina hundar -

Tequilas agilitydebut

I helgen var det agilitytävling i Kungälv. På Lördagen tävlade jag med mammas Zingo i hoppklass 2 för att försöka ta hans sista pinne för att klättra upp till klass 3. Egentligen platsar han inte i klass 3 men eftersom han är i 3:an i agilityklass så vore det enklare om han tävlade i 3:an även i hoppklass. Tyvärr räckte vår insats inte till då vi kom 5:a med tidsfel, hur mycket exakt minns jag inte men domarna hade ganska stränga tider och det hade nog inte räckt till pinne även om vi klarat tiden. Zingo är duktig och han gjorde ett bra lopp men han är lite långsam.

Sedan hade jag 4 klasser ledigt så jag och Carita som hade följt med mig till tävlingen hjälpte till på banombyggnaderna och lite annat för att ha något att göra och för att hålla oss varma. Det är ju ändå Oktober. Sedan var det dags för Tequilas debut. Började med agilityklass, banan passade henne bra men jag var väldigt nervös både för hur hon skulle bete sig och hur bra jag skulle vara. Jag petade för mycket i slalomingången så hon gick in på fel sida, men när vi tog om det så gjorde hon det perfekt. Några hinder senare så glömde jag hålla in henne tillräckligt så hon missade ett hinder men jag ville inte dämpa henne därför sprang vi bara vidare och diskade oss. På gungan missade jag att berätta för henne vilket hinder det var så hon flög av den innan den knappt börjat tippa. Vi tog om den direkt och då gjorde hon den klockrent! :-D jättesnabb och stabil gunga så matte blev överlycklig och kutade sedan bara in i mål, brydde mig inte ens om att be henne ta alla hinder på vägen ut. Såg på filmen sedan att hon studsade fram mer än sprang så farten var väl inte på max direkt. Men i hoppklassen senare ändrade hon på det. då hade hon kommit igång och förstod vad det var vi gjorde så då lade hon i en högre växel så jag blev lite smått stressad när jag förstod at jag var tvungen att handla henne lite annurlunda än jag tänkt från början. Mitt i banan fanns ett staket på 3 hinder, vilket jag och Tequila har tränat på en gång i ungefär 10 minuter. Alltså hade jag inte allt för höga förväntningar på att vi skulle klara det. Det gjorde vi inte heller, när jag skulle plocka in henne över andra hindret släppte jag aldeles för tidigt och hon missade och tog nästa hinder istället. Slalom gjorde hon återigen jättefint och hon var verkligen jättetaggad och hade jättefin inställning så jag kunde inte vara mer nöjd med henne!<3

På Söndagen var det bara klass 3 så då tävlade jag med Zingo och Martini. zingo fick en vägran på slalomingången då han inte alls är särskilt duktig på det hindret och det var ingen enkel ingång. Övriga banan gick fint så var nöjd med honom. Martini och jag diskade oss på 3e hindret då jag inte fullföljde ett jaakko-byte ordentligt så visade honom på fel tunnelingång. Eftersom jag redan var diskad tappade jag lite av gnistan så det blev fler fel längs med banan men han hade bra tempo, flera vänner komenterade hans fart, så jag var väldigt nöjd ändå :-) I hoppklassen nollade vi men fick 0,5 sec tidsfel då vi fick 2 stora svängar. Det blev en 12e plats så fick vara med på prisutdelning, haha :-P

Inga riktiga resultat men väldigt nöjd med helgen! Tack alla härliga mäniskor för en trevlig agilityhelg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback