Livet med mina hundar -

Snabbträning innan mörkret

Så fort jag kom hem efter skolan idag slängde jag på mig hundkläder och tog med Tequila + en kamptrasa till klubben för lite kort balansenträning innan mörkret. Det finns belysning till planen men jag vet inte vart man tänder någonstans. Hade med mig 2 slalompinnar också som jag sände henne igenom några gånger för att testa så att hon förstått idén med att passera genom. Sedan satte jag pinnarna på varje sida om nedgången på balansen och sedan sprang vi. Hon var lite skeptisk först eftersom matte var dum och tappade humöret på senaste balansträningen men när jag bara sprang och hade framme leksaken så glömde hon det snabbt och hade jättekul. Dels för att jag bara ville träna på hennes motivation och dels för att det var för dåligt ljus för att se så struntade jag totalt i om hon träffade kontaktfälten som jag vill eller inte. Vi körde på likadant ungefär 8 repetioner innan det blev lite väl mörkt och jag ville sluta när hon hade motivationen på topp. Känns som att det med pinnarna var en bra idé för hon gick verkligen bra, hon satsade på att springa och hon hade fokus framåt tills hon passerat pinnarna och antingen skulle till mig för att kampa eller jaga en flygande trasa. Kan nog bli något av den hunden trots allt ändå :-) Farten finns, hon är tight på mig och väldigt känslig för signaler så hoppas mycket på min lilla flicka<3


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Kul att iden med pinnarna verkar fungera så bra! Ska nog ta och testa det där jag med faktiskt, inget annat verkar hjälpa mina flygande hundar ändå så... ;-)

Duktig Tequila!

2011-11-09 @ 20:11:41
URL: http://www.sheltieliv.fotograf24.se
Postat av: Dessi & Teddie :)

Sv: SÅ roligt! :)

2011-11-10 @ 20:05:29
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Förresten, hur kommer du göra när du ska ta bort hjälperna (pinnarna på sidan om nedfarterna)? Vet inte riktigt hur man ska göra det på bästa sätt nämligen, tänker ju också försöka med den metoden :)

2011-11-11 @ 14:34:33
URL: http://www.sheltieliv.fotograf24.se
Postat av: Sandra

Jag kommer göra som med andra hjälpmedel man använder vid kontaktfält. Köra några repitioner med pinnarna och sedan ta bort dom (hellst utan att hunden ser) och sedan låtsas som ingenting och köra igen. Sedan sätter man tillbaka dom och tar bort dom ca vart 5e gång och sedan oftare och oftare tills det inte behövs mer :-) Jag tänker inte ta bort dem fören vi har arbetat oss ner till marken.

2011-11-14 @ 19:44:51
URL: http://sheltiegirl.blogg.se/
Postat av: Elin

Haha nej jag står inte upp ;) och kan ju säga att min fläta är inte så vacker på morgonen men det sliter fortfarande mer att ha utsläppt hår från början :)

2011-11-14 @ 21:28:38
URL: http://elinblomdahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback