Livet med mina hundar -

Problem med balanshindret med Tequila

Tequila har under ganska många tränignspass gått rätt dåligt på kontaktfältsträningen på balansen, men idag var det riktigt illa. Istället för att vilja springa på framåt för att ta sin belöning som ligger rakt framför henne saktar hon ner, tittar på mig och frågar om hon gör rätt. Det är ju absolut fel beteende och eftersom hon gjorde fel genom att fråga mig så frågade hon mig ännu mer hur hon skulle göra. Alltså tror hon inte att hon gör rätt när hon springer på för fullt rakt fram till belöningen. Jag fick halvt panik när jag såg att det bara blev så mycket värre varje gång jag försökte oavsett hur mycket jag peppade henne att springa på framåt. Så jag tog en break från tränignen en stund och försökte lugna ner mig själv för att inte påverka Tequila negativt, försent men ändå. Började fundera på hur jag skulle lösa det men kom inte på någon vettig idé. Anledningen till att jag valde running contacts var ju delvis för att jag inte ville dämpa henne eftersom hon är så känslig, men nu så dämpar jag ju tydligen henne i alla fall. Testade några olika varianter på belöning och försökte vara på peppande jag kunde, inget hjälpte. Så tog jag en lång kampfläta och viftade i luften med samtidigt som jag skickade upp henne på balansen och sprang. Hon har väldigt mycket jakt i sig och gillar verkligen att kampa så det triggade henne att jag viftade med den. Såklart tittade hon mer på mig och flätan än själva balansen hon sprang på men hon fick en väldans hög fart och det var allt jag ville. Så då tänkte jag att jag ska testa att lära henne springa full fräs mellan 2 pinnar som jag sedan placerar längst ner på balansen så att jag kan ha en kampfläta i handen men hon ändå satsar på att springa rakt fram på balansen och inte fuska i sidled. Jag tror att jag kan kombinera det med den träningen vi redan håller på med för att få ihop det. På så vis kan jag lära in att svänga tight efter kontaktfältet redan nu också och det kan ju kanske behövas. Vad tror ni? kommentera gärna.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Aldrig tänkt på det faktiskt, men det låter ju som att det skulle kunna fungera riktigt bra. Och speciellt som du säger, lära in tighta svängar utan att riskera att hunden fuskar. Jag har kört mycket med att kasta belöning framåt, så att hunden får fokus fram och inte tittar på mig

2011-11-07 @ 18:40:15
URL: http://www.sheltieliv.fotograf24.se
Postat av: Sandra

Jag hoppas det för kan inte komma på något annat bra alternativ. Kastar jag belöningen så studsar hon värre än en boll så tänkte ha kampfläta i handen och kasta först när hon passerar pinnarna.

2011-11-07 @ 20:55:37
URL: http://sheltiegirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback