Livet med mina hundar -

Dragträning i stark motvind

Blåser halv storm ute men jag var bara tvungen att ge mig ut och träna lite drag med hundarna nu när jag för en gång skull är ledig på en helgdag så man hinner ut innan det blir mörkt. Gillar inte att träna i mörker. Fick bli uppvärmning på en åker för vågade inte gå nära träd, sedan koppla spannet och iväg. Dom var lugna och stabila i början och även om Colada nosade lite i farten så gick hon ändå ganska fokuserat. Tequila var väldigt målmedveten och travade raskt rakt fram med sträckt lina. Eften en liten bit fick dom upp tempot helt självmant och gick i lung galopp. Dom gick i riktigt fint tempo och höll den ungefär 1 km innan vi vände, Colada får inte gå för fort fram med träningen efter att hon blev kastrerad så körde ca 2,5 km. Självklart satte dom full fart när vi vände hemåt. Men dom fick jobba en del då, för då körde vi i motvind och ganska kraftig sådan. Dom jobbade på riktigt bra och galopperade på i en jämn takt trots motståndet. För mig var det att hålla sig allert när vindbyarna kom för man höll nästan på att bli omkullblåst på cykeln. Tog en kort avstickare för att få träna på höger/vänster. När jag sade åt dem att svänga av "vägen hem" så stretade dom emot lite först men när dom fick beröm för att dom funderade på att välja rätt väg skyndade dom sig dit och lade sig direkt på högerkanten, mina duktiga små ledarhundar! Tempot sjönk lite eftersom vi inte längre var påväg hemåt men det hade jag väntat mig. Måste försöka hitta några bra rundor där jag inte behöver köra "hemifrån" och "hemåt". När dom kände igen sig att vi var påväg hemåt igen ökade dom farten igen och det gick ganska snabbt hela vägen hem, stackars lilla Zingo hade fullt upp att hinna med dom lite mer långbenta hundarna. Dom börjar bli jämnare i både fart och motivation samt att jag sällan har problem längre med att dom lämnar högerkanten, mitt underbara lilla spann!<3 Blev ingen film idag för vågade inte släppa ena handen från styret för att kunna filma. Nu hoppas jag på snö snart så jag kan testa att köra med skidor om jag fixar det annars ska jag antingen köra med en vanlig plastpulka eller sätta på skidor på en vanlig spark ifall det går :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback