Livet med mina hundar -

Apporteringsträning i köket

Fick ett infall att jag skulle träna lite apportering med Martini när alla andra hundar var ute i rasthagen (Martini tycker det är onödigt att gå ut). Tog fram en liten fleecetrasa och godis och satte mig på köksgolvet. Än så länge har Martini lärt sig att hämta trasan och sikta på min utsträckta hand för att lämna över den. Idag ville jag utmana honom och försöka komma så långt att han kan stanna framför mig i ca 1-2 sekunder innan jag tar trasan och han fortfarande håller i den. Vi har 2 saker som vi måste arbeta bort, dels att han tuggar något hysteriskt och att han tror att man ska använda både framtassar och nos när man lämnar fram trasan. Han har väldigt lätt för att använda sina tassar och tydligen så uppmuntrade jag detta när jag lärde in att sikta på min hand. Men han är väääldigt söt när han flyger omkring med trasan i munnen och tycker att han är duktigast i världen och väntar på att matte ska förstå det också och ge honom godis. Mot slutet av passet, ca 10 min, klarade han faktisk att hålla trasan ungefär 1-2 sekunder utan att tugga och stillastående, väldigt nöjd med honom. Jag försökte använda klicker men gav upp när jag upptäckte att jag behövde en hand till för den uppgiften.

 
Detta berömde jag när jag lärde in apport, får jag skylla mig själv för att han använder tassarna eller? :-p


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback