Livet med mina hundar -

Sökträning med Tequila

Kände för att träna lite sök och tyckte att det var allt dags för Tequila att lära sig hur man gör. Därför tog jag med henne, pappa Martini, en boll och godis ut till en fårhage i närheten med en massa stenar och träd. Bra terräng att träna sök på när man måste kasta iväg leksaken. Martini fick några sök själv först och Tequila tittade nyfiket på. Sedan släppte jag bägge 2 samtidigt att söka och Tequila sprang mest efter Martini men hon hade nosen i backen nästan hela tiden så hon letade allt hon också. Sedan gjorde jag om det ungefär 6 gånger till och en av gångerna hittade Tequila den först. Jag berömde henne på håll för att hon plockade upp bollen men eftersom hon inte är jätte föremålsintresserad så släppte hon den och kom springande såfort jag berömde. Martini såg henne ta den så han hämtade den istället åt mig. Tequila fick leta helt själv 2 gånger också och det gick riktigt bra, gjorde dom lättare för henne och hon sökte av området fint tills hon hittade den. Kom inte och bad mig om hjälp en enda gång utan hon jobbade på fokuserat. Hon är snart påväg i löp också för kullsyster Loka började igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback