Livet med mina hundar -

dragträning med hundmöte

Kopplade på spannet framför cykeln och gav mig ut på grusvägarna. Börjar bli lite läskigt att åka på en cykel efter dem för nu gör colada blixtsnabba starter så om jag inte är beredd så får jag en cykel över mig eller flyger iväg tillsammans med cykeln framåt. Numera reagerar alltid Martini och Colada på "kör" komandot och dom står nästan alltid stilla riktade rakt fram när jag stannar för att rätta till en lina eller liknande. Så stolt över dem! Zingo orkade inte hänga med i tempot efter uppvärmningen så tog bort hans linor från stamlinan så fick han springa lös brevid cykeln. Gick riktigt fort ett tag, Zingo kom fort på efterkälken. Efter ca 2 km vände jag spannet (inte så lätt ska ni veta) och körde hem igen. Halvvägs möter jag en cyklist med en hund. Stannar mitt spann vid en mötesplats för bilar och tänkte att kvinnan med hunden skulle cykla förbi. Men nehedå, hon stannar 5 m framför mig på andra sidan vägen och säger åt mig att jag ska köra först.. Förstår inte hennes tankegång där då jag hade 5 hundar kopplade i ett spann + en lös och hon hade 1 kopplad. Jag ville att hon skulle cykla förbi så jag kunde stå och hålla hundarna eftersom dom är så nyfikna av sig och gärna springer fram till främmande hundar. Men jag försökte eftersom hon inte gjorde det och självklart så viker Colada av mot den andra hunden och vill fram o hälsa. Fick stanna cykeln, gå fram och räta upp dem så fokus kom mera framåt och sedan gå tillbaka, hoppa upp på cykeln, ge startsignal och hoppas på att dom skulle gå rakt fram. Vilket dom gjorde! :D Lät Colada som hade fått upp riktigt bra sug framåt välja fart på en raksträcka vilket blev väldigt fort! Martini hade fullt upp att hänga med bredvid henne. Promenad över åkrarna efter, fattar inte riktigt hur men tikarna sprang runst som dom alltid gör på promenader, syntes inte alls att dom precis hade släpat på matte i 4 km..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback