Livet med mina hundar -

Gå fint på promenaderna

Många har problem med att hunden drar runt sina ägare på promenaderna. Det finns ett väldigt enkelt sätt att få din hund att gå lugnt o fint utan att dra dig. Om du har läst någon av Cesar Millans böcker eller sett hans tvprogram så vet du redan hur man gör.

När hunden går före dig då är det för att den har tagit på sig ledarrollen för att inte du gör det. I en flock (i detta fallet du och din hund) måste det finnas en ledare och en följare. Om hunden drar dig är du följaren och hunder är ledaren som har kontroll och tar beslut. Det är inte alls svårt att ändra på om du bara ger dig an arbetet. Jag ändrade själv inställning till att gå med hund i sommras. Jag har 6 Shetland Sheepdogs, inga stora och starka hundar men dom är 6 stycken och väldigt energiska. Förut så drog alla 6 hundar i kopplen och jag blev bara arg och frustrerad för det fungerade inte helt enkelt. Ingen tycker om att bli runtsläpad av sin/sina hund/hundar. Om du vill göra ändring på det så läs och fundera på om du tycker om mina tankar och ideér.

Använder du sele eller halsband spelar ingen roll men att använda halsband ger bättre effekt på dina korrigeringar. Jag använde retriverkoppel, ett mjukt rep med en enkel ögla man sätter runt halsen. Om du är motståndare till helstryp så fungerar det aldeles utmärkt med ett vanligt ickestryp halsband. Börja med att korta upp kopplet, inte sträckt men ganska kort. På så sätt kan inte hunden smita iväg åt sidorna för långt. Tanken är att hunden ALLTÍD ska gå bakom dig. Enda undantaget är när ni stannar och du ger hunden långt koppel för att kunna göra ifrån sig. Du håller kopplet kort och tillåter helt enkelt ALDRIG hunden att gå före dig. Hunden får gå bredvid eller bakom men aldrig så mycket som en nos före dig. Håller du konsekvent på detta så kommer hunden sköta sig utmärkt och du slipper bråka med hunden på promenaderna. Hur gör man då? Jo, håll kopplet kort och stoppa hundens försök att gå före med benet. Bara hindra hundens väg, skulle det inte fungera, hunden kanske är väldigt stark, så använd samtidigt som du stänger av vägen kopplet för att ge ett kort och bestämt ryck i så att du bryter hundens tankar. Var inte rädd för att ta i i början för att hunden ska förstå vad du vill. När hunden förstår vad du vill så kommer det räcka med att stänga vägen eller om du har en känslig hund så räcker det med en sträng blick så kommer hunden direkt att rätta sig till reglerna. Om hunden inte tar ögonkontakt så ger du bara ifrån ett ett ljud, kan vara vad som helst, men inte hundens namn. Namnet använder vi när vi träna med våra hundar, detta är uppfostran. För mig tog det ca 2 veckor att få alla 6 hundar att förstå och rätta sig efter mina nya regler, nu ett halvår senare kan jag gå med all hundarna i slappt koppel och behöver endast hålla ett halvt öga på den mest energiska tiken som har lite svårt att hålla sig i skinnet. Jag går alltså själv med 6 hundar och alla uppför sig. Vill du ge denna promenadfilosofi en chans så tänk på att det alltid är lättare att uppfostra en hund som inte har en massa överskottsenergi. Andra viktiga saker at tänka på är att alltid vara lugn och bestämd, blir du osäker eller irriterad så kommer inte hunden respektera dig och/eller bli stressad/rädd.

Lycka till på promenaderna med din bästa vän!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback