Livet med mina hundar -

Pulka och bäver

Jullov så stack såklart ut med hundarna för en dragrunda, blev en kort sväng runt naturdammarna. Jag kan inte så många längre vägar som inte är grusade, får börja leta helt enkelt. Stoppade in alla 6 hundarna i bilen + en pulka i baksätet. Körde den korta biten till "min dragslinga" och började med att rasta av och värma upp 6 glada men ovanligt lugna sheltiesar. Tillbaka vid bilen fick jag koppla fast alla hundarna på rätt plats, Colada & Tequila i lead, Martini ensam i team, Sprite & Loka i weel och Zingo lös. Senast körde jag med en bob men tycker nog att det är bättre med plastpulka så fick bli pulkan idag. Höger/vänster fungerade inte alls idag, blev fel vid varenda sväng utom sista då dom visste vilken väg vi skulle ta till bilen. Dom var riktigt taggade allihopa och gick med bra hastighet och alla 5 drog på riktigt bra, dom börjar lära sig att ta i vid uppförsbackar, nu när jag inte längre hjälper dem alls så mycket i backarna märker jag att jag aldrig hade behövt hjälpa dem i backarna, dom orkar ju visst! Jag har läst och fått det sagt till mig och även gett det rådet till andra att aldrig hjälpa hunden för mycket, men jag lever visst inte som jag lär... Riktigt nöjd med deras draginsats idag, syns verkligen på dem att dom drar. Framförallt Sprite dhar en väldigt skön dragstil när det blir tungt, svårt att förklara men ser typ ut som att han hoppar jämfota fram. Loka börjar dra riktigt bra nu också, hon sänker huvud och tar i med hela kroppen och går rakställd, riktigt fint. Dom 3 framför är lite svårare att se hur dom går eftersom jag sitter så långt ner men alla drog på riktigt bra, Martini börjar bli ganska biff och jag vill gärna tro att det är tack vara drag som har börjat bygga mer muskler.

Mitt under rundan ligger det ett träd över vägen och tänker såklart att det välte under någon av de senaste stormarna men när jag gick fram för att kolla om det gick att komma runt hyfsat enkelt såg jag att det var bävern som hade vart i farten. Vi har sett spår efter bäver i området flera gånger men aldrig sett bävern.



Efter rundan som var ca 2 km lång kopplade jag loss alla hundarna och gick samma runda igen med dem lösa, pigga och glada hundar och en ganska blöt matte.

Här kommer en kort film från träningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback