Livet med mina hundar -

Mål för 2012


Jag och Martini på landslagsuttagning 2011.

Sitter och funderar lite över mina planer och förhoppningar inför kommande året, har väldigt mycket jag skulle vilja men vet att jag bara kan lyckas med en bråkdel av alltihop. Jag ska försöka prioritera rätt delar av träningen och försöka ligga på rätt nivå för att allt ska gå ihop bra. Min egen träning vill jag förstås förbättra men känner jag mig själv rätt kommer det inte bli mycket av det, jag är lat och blir förbannad på mig själv för det. Men tanken är att jag ska skärpa mig med antalet agilityträningar per vecka så att även jag får lite mer motion.

Martini


Martini fyller 9 år 10e Februari, han är alltså ingen ungdom längre, även om han förhoppningsvis har många år kvar. Han har aldrig varit en av de snabbaste hundarna i sin klass, vi har totalt vunnit 3 gånger i klass 3. Han blir ju inte heller yngre direkt så vill inte sätta för stora förväntningar på honom då det ibland känns som att han börjar kännas gammal, men lika ofta överaskar han mig och beter sig som om han vore 3 år. Mycket utav mina förhoppningar med honom detta året vet jag först efter några agilitytävlingar när jag kan jämföra honom med andra hundar för att se hur bra han konkurerar. Känns han som vanligt eller hellre lite bättre så kommer vi försöka 3:e gången gillt på landslaget. Bestämmer jag mig för att göra det kommer mina mål för honom 2012 se ut såhär.

* Minst 1 placering på prispall i officiell agility/hopp.
* Prispall med bästa laget på SM, heja New Generation!!
* Top 15 ind. på SM
* Starta 1 gång eller mer i freestyle klass 2 med 6.0 poäng eller mer.
* Starta i lydnadsklass 1
* Ha kul på banorna och njuta av världens bästa vän!

Sprite


Sprite har haft en del hinder för sin karriär kan man säga. När jag började träna honom var han tänkt att bli min landslagshund och vi skulle bli bäst i världen. Till att börja med blev han large, ca 45 cm, sedan fick han diagnosen epilepsi och samtidigt fick han hornhinneavlossning på höger öga. Innan dess hann han faktiskt ta en pinne i agilityklass large, men efter skadan tog det ca 1 år innan vi hade börjat träna och lite smått tävla igen, då med syn på 1 öga bara. Nu tävlar jag Sprite mest för att det är roligt och för att bevisa för mig själv och andra att enögda hundar också kan klara sig riktigt bra.

* Plocka minst 1 pinne i agility
* Bli stabil på slalom och balansbom
* Starta i lydnadsklass 1
* Ha kul ihop!

Tequila


Tequila har precis startat sin agilitykarriär, så jag har inte mycket att gå på. Hon är väldigt duktig men hon vet inte om det själv alltid då hon inte visat upp sin riktiga fart och glädje på banan än.

* Få upp farten, energin och glädjen hos henne på träning/tävling
* Att bli klar med hennes RC på balansbommen.
* Att bli uppflyttad till 2:an i hopp eller agilityklass.


Dragspannet


Jag har lagt ner en hel del träning och fokus på spannet denna hösten/vintern och har tänkt satsa en del på dragträningen. Jag började träna drag förra hösten och har hunnit en bra bit in i träningen. Jag ska mest troligen (inte 100% bestämt än) åka till Grönlandshundklubbens träningsvecka som avslutas med en tävling, i Januari. Jag får starta i kortaste klassen, 10 km, utom tävlan. Men eftersom jag får min tid om jag vill så ska jag absolut satsa på att försöka komma så nära de andra spannen som möjligt.

* Kunna springa 10 km på 12 km/h.
* Gå görnt kort-utbildning samt skaffa medlemskap för att få tävla.
* Starta på tävling 1 gång i antingen slädhundsklass eller barmark, 5 eller 4-spann.
* Få stabilt beteende på Gee/Haw (höger/vänster).
* Bygga klart en släde + en 4-hjulig sparkcykel.


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Verkligen super häftigt att du kör spann med sheltisar! Super fina är dom med :)

2012-01-20 @ 15:38:15
URL: http://channi.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback