Livet med mina hundar -

forts. uppdatering

Drag

Kom några centimeter snö dagen efter agilityhelgen så jag blev jätteglad och tänkte direkt ge mig ut och testa åka skidor efter spannet. Så kom jag på att jag nog ska låte dom 3 som tävlat få vila en dag så jag tog bara ut Martini och Colada och ett par miniskidor + stavar. Haha vad glad jag är att jag inte såg mig själv eller att inte någon annan gjorde det heller. Gick inte bra alls! så jag ger upp om att åka skidor efter hundarna, behöver några år på mig att lära mig åka skidor först..

I Tisdags 13/12 tog jag ut hundarna för en lite längre runda, för mitt spann är 6 km än så länge en lång runda. Alla utom Zingo fick följa med deftersom han är för långsam så jag måste koppla loss honom ur spannet och då litar jag inte på att han följer med mig ordentligt. Testade att ha Martini ensam i mitten och satte Sprite bak tillsammans med Loka, som vanligt gick Tequila och Colada längst fram. Dom var riktigt duktiga och alla 5 jobbade nästan hela vägen, till och med Loka som de senaste månaderna har latat sig väldigt mycket och mer stretat emot än hjälpt till. Utan vätskepausen på ca 5 minuter inräknad så sprang hundarna 6 km på 38 minuter, vilket blir om jag räknar rätt 9,5 km/h. Jag har ingen koll på hur snabbt tävlingsspann i öppenklass går men antar att det är ganska mycket snabbare men jag är väldigt nöjd med mitt spann ändå. Målet med vinterns träning är att dom ska klara 10 km med medelhastighet på över 10km/h. Anledningen till att jag har det som mål är att jag har blivit bjuden av min dragmentor att åka på en träningsvecka för grönlandshundar som avslutas med en tävling där jag om jag åker dit hade tänkt starta utom tävlan i tävlingens kortaste klass, nämligen 10 km släde. Hade varit så himla kul att åka dit och jag hade lärt mig så himla mycket så vill verkligen åka, men har några kriterier jag måste uppfylla för att kunna åka dit. Först måste dom komma upp i kondition annars är det ingen mening med att åka, måste hitta någon som jag kan samåka med dit och jag måste spara ihop lite pengar för det kostar ju såklart att åka 63 mil enkel väg och boende + mat för en vecka. Men det vore så himla kul att åka dit så jag ska verkligen försöka fixa så att det går!

Hinner inte skriva mer nu men har nog fått med det mesta. Ska ut och köra en kort runda med spannet nu innan jag måste skynda mig till tåget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback