Livet med mina hundar -

10 km

Hann inte riktigt med att blogga igår om dragrundan med hundarna. För första gången vi gick längre än 6 km, nu gick vi ca 10, på drygt 1 timma + några pauser. Jag var jättenöjd med hundarna och dom höll ett bra tempo större delen av vägen, Tequila ville sänka tempot lite efter halva sträckan och jag var inte riktigt ense med henne en stund där men jag fick ge mig och banna mig själv för att jag inte lyssnar på mina ledarhundar tillräckligt. Loka var som vanligt väldigt tvär i början och ville inte alls dra, men efter några km skärpte hon sig och började hjälpa till. Blev några bilmöten och omkörningar av bilar och hundarna klarar det riktigt snyggt, håller sin position oavsett om vi stannar och låter bilen passera eller håller oss i rörelse. Jag stannar ibland om jag tycker att det är dålig sikt eller om vägen är smal och jag har möljighet att vika undan lite för att släppa fram bilarna, men oftast stannar jag inte. Colada har verkligen förstått vad "kanten" innebär, nu kastar hon sig nästan mot vägkanten när jag uppmanar henne att göra det. Tequila däremot har ingen aning om vad det betyder så hon kan bli grinig på syrran som hela tiden håller fast henne på högerkanten, men oftast finner hin sig i att Colada bestämmer vart på vägen man ska placera sig. Har börjat lära om höger/vänster nu också. Förut sa jag höger och vänster, nu har jag börjat använda de "internationella" komanona för höger/vänster, gee och haw. Fungerar mycket bättre än jag trott. Det låter lite likt eftersom jag förut sa vääänster och nu säger Gee, lite samma stuk. Och detsamma för höger, förut sa jag ett kort höger och nu haw! ganska kort och vasst komando. Så både innan och nu är vänster ett lite längre och mjukare komando medan vänster är kortare och hårdare. Lätt för hundarna att urskilja.

Fick filmat sista biten hem från rundan, dom är ganska trötta här och det syns på deras tempo. Eftersom det blev en såpass lång runda fick Zingo stanna hemma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback